Zes medewerkers van Reiger Suspension uit Hengelo reizen momenteel mee met de Dakar Rally in Saudi-Arabië. Met een gloednieuwe service truck volgen zij de rally-coureurs door de uitgestrekte woestijn om hen bij te staan waar nodig.
“Het gaat goed, we zijn nu de tweede week gestart van de rally”, zegt Zelhemmer Ruben Koskamp. “Wij zijn hier aanwezig om onze klanten te ondersteunen en te zorgen dat ze zonder problemen de finishlijn kunnen halen.” Reiger Suspension is een bedrijf uit Hengelo die marktleider is in schokdempers voor off-roadvoertuigen, te herkennen aan de glanzende paarse kleur. “Het is geweldig om tussen mensen te zijn die willen winnen. Iedereen is hier met één doel; zo goed mogelijk presteren”, zegt Koskamp.
Voorheen ging het team van Reiger met het vliegtuig naar de Dakar-rally, enkel bepakt met een rugzak. Eenmaal op locatie reisden zij mee met de teams. Dit jaar gooien zij het echter over een andere boeg. “Wij hebben nu een eigen truck aangeschaft om service vanuit één punt in de bivak (Kampplaats red.) te kunnen leveren. Daarnaast hebben wij ook een Jeep om mensen te kunnen vervoeren”, zegt de medewerker van Reiger. “Wij hebben heel veel klanten, voor ons is het mooi om mee te strijden met de winst en de etappes te winnen. Het belangrijkste is wel dat de klant tevreden is.”
En om zo goed mogelijk te kunnen presteren heeft Reiger dit jaar een gloednieuwe service truck uitgerust met vier werkstations aangeschaft. De truck is vervolgens naar Barcelona gereden, waar hij per boot naar Jeddah in Saudi-Arabië werd vervoerd. Vervolgens zijn de zes medewerkers van Reiger Suspension naar Bisha gereden, waar de Dakar is begonnen.
Met nog vier dagen te gaan breekt het makkelijkere stuk aan voor de monteurs. “We gaan nu langzaam verder naar het zuiden, dat betekent voor de deelnemers meer duinen”, zegt Koskamp. “Voor ons betekent het warmere nachten en beter weer. Tot nu toe verloopt alles goed.” Naast dat het voor de monteurs van Reiger Suspension betekent dat het ’s nachts wat aangenamer is, hebben ze door de duinen ook iets minder reparatiewerkzaamheden. “In andere etappes heb je paden met stenen en andere dingen waaraan ze de auto kunnen beschadigen. De duinen zijn over het algemeen minder belastend voor de auto’s en onze schokdempers”, zegt Koskamp.
Maar houdt zo’n truck uitgerust met allerlei technische snufjes ook de oneindige hoeveelheid zand buiten? “Dat was de eerste week een uitdaging. Bij de eerste bivak hadden wij heel veel last van zandstormen”, zegt Koskamp. “De werkplekken zijn goed afgesloten, daar kunnen wij het zand gelukkig buiten houden. In de andere kieren en naden zit het vol zand.” Volgens de Zelhemmer is de Dakar een stuk leuker dan de gewone werkzaamheden op de zaak. “Hier zie je echt waarvoor de schokdempers worden gebruikt.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met streekomroep REGIO8