De gemeente Aalten is op maandag 8 juli voor het eerst werkzaam als grensgemeente. Dit betekent dat Nederlanders die in het buitenland wonen vanaf dat moment ook bij de gemeente Aalten terecht kunnen voor het aanvragen of verlengen van hun paspoort of ID-kaart. Tot nu toe kon dit bij 11 andere grensgemeenten en op de luchthaven Schiphol.
Burgemeester Anton Stapelkamp is enthousiast over deze uitbreiding van de gemeentelijke dienstverlening. “De gemeente Aalten is een grensgemeente, de relatie met onze Duitse buren is belangrijk voor ons. Onze politie en brandweer werken intensief samen, we hebben sinds enkele jaren weer een busverbinding Bocholt-Aalten (lijn C11) en bij de Europese verkiezingen kon je stemmen bovenop de landsgrens. En nu bieden we graag Nederlanders woonachtig in Noordrijn-Westfalen de kans om bij ons in het gemeentekantoor aan de Hofstraat een paspoort aan te vragen” aldus Stapelkamp. Ongeveer 10.000 personen met de Nederlandse nationaliteit wonen er alleen al in de buurkreis Borken. De gemeente Aalten verwacht 8 juli velen van hen te verwelkomen in het gezellige centrum van Aalten.
De gemeente Aalten werkt op afspraak. Een afspraak maken gaat eenvoudig via de website van de gemeente of telefonisch. Bezoekers ontvangen bij de aanvraag een tasje met tips en toeristische informatie over Aalten.