Met de opening van de nieuwe rondweg in zicht stelt LochemGroen! schriftelijke vragen aan het college van B&W over het ontbreken van een geactualiseerd verkeersplan voor de stad Lochem. De komst van de rondweg zal de verkeersstromen ingrijpend veranderen, en juist daarom is een nieuwe, integrale visie op verkeer, leefbaarheid en veiligheid dringend nodig.
“De rondweg is een prachtig project dat veel zal betekenen voor Lochem en de omliggende dorpen,” zegt fractievoorzitter Calle Janssen. “Maar zonder een helder plan voor wat dit betekent ín de stad zelf, laten we een grote kans liggen. Dit is het moment om Lochem veiliger, groener en aantrekkelijker te maken voor inwoners, fietsers, dieren en andere recreanten.”
De nadruk moet niet alleen liggen op doorstroming, maar vooral op de kwaliteit van leven in de stad. LochemGroen! pleit voor een autoluwe binnenstad, waarin schoolgaande kinderen, fietsers en voetgangers prioriteit krijgen. Daarnaast moet de binnenstad groener en koeler worden, met meer ruimte voor bomen, schaduw en waterberging passend bij de gemeentelijke doelen voor klimaatadaptatie en het tegengaan van hittestress.
De Nieuwstad is voor veel Lochemers al jaren een doorn in het oog. Volgens het Mobiliteitsplan 2022 is dit gebied juist kansrijk om als verblijfsgebied te worden ingericht. “De Tramstraat is inmiddels een mooie entree van Lochem geworden,” zegt Janssen. “Waarom is de Nieuwstad nog niet aangepakt een straat waar fietsers en wandelaars de boventoon voeren en auto’s te gast zijn, eventueel met eenrichtingsverkeer?”
LochemGroen! vraagt daarnaast aandacht voor de Koedijk en Dillenburg, straten die door bewoners al jaren als onveilig worden ervaren voor fietsers. Welke stappen zet het college om hier veilige fietsverbindingen te realiseren, en worden deze routes nadrukkelijk opgenomen in het nieuwe integrale verkeersplan zodat kinderen veilig naar school of de sportvereniging kunnen fietsen.
Hoewel het ‘Mobiliteitsplan 2022’ al veel ambities bevat over verkeersveiligheid, leefbaarheid en de positie van fietsers, vindt LochemGroen! dat het nu tijd is voor daadkracht en uitvoering.
“De plannen liggen er al drie jaar,” aldus Janssen. “De rondweg is straks klaar, maar een visie op wat dit betekent voor het verkeer in Lochem ontbreekt. De weg ligt open, letterlijk én figuurlijk, voor een groenere en veiligere stad.”

