Adrijana Van Eek-Gagic is docent Engels op het Metzo College in Doetinchem. In de meivakantie is ze op vakantie geweest naar New York en bij terugkomst op school waren haar leerlingen van klas 2MA nieuwsgierig naar wat ze allemaal had gezien en gedaan. “Ik vertelde de klas onder andere over het 9/11 monument en museum dat ik had bezocht. Het zorgde voor nogal wat oprecht nieuwsgierige vragen. Dat verraste mij en ik besloot mijn lesprogramma te veranderen en een paar lessen aan dit onderwerp te besteden”, vertelt de docente.
“Ik heb drie weken voorbereide les weggegooid en ben met de klas aan de slag gegaan over 9/11. Deze leerlingen kennen wel een paar verhalen hierover, maar echt veel over het hoe en waarom is niet bij ze bekend. Dat triggerde mij.” De klas bekeek onder andere een documentaire waarin brandweercommandant ‘chief’ Joseph Pfeifer aan het woord komt. “Hij was in de buurt van de torens voor een oproep van een gaslek, zag de aanval gebeuren en kwam als eerste commandant ter plaatse. Hij heeft toen de leiding van de hulpverlening op zich genomen en kwam voor bizarre en onmenselijke beslissingen te staan.”
Bij de leerlingen van Adrijana ontstond het idee om brieven naar deze chief te sturen. Via een contact dat de docent in New York had opgedaan bij het 9/11 museum heeft ze inmiddels de toezegging dat Pfeifer de brieven gaat lezen en (naar verwachting) een reactie terug gaat sturen. “De leerlingen hebben allemaal persoonlijk een brief geschreven. In het Engels uiteraard. “Dat was best lastig”, zegt Bibi. “We moesten de brief eerst in het Nederlands schrijven en daarna vertalen. Dat was niet altijd heel makkelijk want het was lastig om de goede Engelse woorden te vinden die het juiste gevoel weergeven.”
Foto: Metzo College