Met een grote onderhoudsbeurt wil Waterschap Rijn en IJssel ervoor zorgen dat zowel de vaarweg over de Oude IJssel als de bruggen over het water beter en veiliger begaanbaar worden. Meerdere bruggen en sluizen komen het komende jaar aan de beurt voor een hoognodige vernieuwing.
“Heel veel van dit soort objecten zijn na de Tweede Wereldoorlog gebouwd en hebben altijd goed dienst gedaan, maar ze zijn nu echt aan het einde van hun levensduur,” zegt Sander van Poorten, beleidsmedewerker bij het waterschap. “Je zag ook dat alles een beetje oud begon te worden,” voegt heemraad Floor Wissing toe. “We hadden ook problemen met de bediening. En het werd steeds moeilijker om vervangende onderdelen te vinden.”
Eind januari is de brug in Laag-Keppel aan de beurt, daarna volgen Terborg en Hoog-Keppel. Eind september wordt begonnen met de sluis in Doesburg, de plek waar de Oude IJssel overgaat in de IJssel. “Ze hebben allemaal onderhoud nodig, het ene object wat meer dan het andere,” aldus Wissing. Tijdens de werkzaamheden aan de bruggen zijn de overgangen tijdelijk gestremd voor wegverkeer.
De brug bij Laag-Keppel, aan de Dorpsstraat, wordt aangepakt van 20 januari tot 28 februari. In maart is de brug bij Terborg twee weken in onderhoud, de precieze datum wordt nog bekendgemaakt. De brug bij Hoog-Keppel is als laatste aan de beurt. Hier begint het waterschap op 28 april en naar verwachting zijn ze begin juni klaar. Net op tijd voor een nieuwe proefperiode op de wegen rondom Keppel.
Ook aan de bruggen in Doetinchem worden werkzaamheden uitgevoerd. Dit doet Doetinchem echter zelf, aangezien de bruggen eigendom zijn van de gemeente. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de eerste werkzaamheden worden uitgevoerd aan de Europabrug, van 14 tot en met 20 oktober.
De onderhoudsslag brengt de nodige kosten met zich mee. Alleen het onderhoud aan de sluis in Doesburg kost al ongeveer twee miljoen euro. “Als we het hebben over de bruggen in Laag-Keppel, Hoog-Keppel en Terborg, dan komt daar nog drie miljoen bij.” Wissing verwacht dat de kosten voor het hele project oplopen tot meer dan tien miljoen euro: “Dan is alles weer up-to-date, en gelukkig betalen we niet alles zelf. De Provincie Gelderland draagt een groot deel bij.”
Na dit grootschalige project kan de Oude IJssel er weer decennia tegenaan. “Ik ben er trots op dat we zo’n mooi stukje natuur hebben langs de hele Oude IJssel en dat iedereen daar straks weer van kan genieten, zowel de recreatievaart als de beroepsvaart. Dat maakt mij trots.”
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met streekomroep REGIO8