Afgelopen dagen kwamen de eerste delen van de toekomstige brug over het Twentekanaal in Lochem per boot aan. Een gespecialiseerd bedrijf uit België maakt de brug. De eerste lading betrof het stalen brugdek. Eind februari komen de bogen van de brug per boot aan. Langzaamaan krijgt de Nettelhorsterbrug, zoals we de nieuwe brug noemen, vorm. De brug is onderdeel van het verkeersproject Schakel Achterhoek A1, rondweg Lochem.
De stalen delen van de brug vormen de basis. De rest bouwt het Belgische bedrijf op de Lochemse kade op. Na de plaatsing krijgt de brug nog een betonnen rijdek. Door de omvang van de brug kon de bruggenbouwer deze niet in zijn geheel naar Lochem vervoeren. Daarvoor is de sluis bij Eefde te smal en zijn de bruggen op het Twentekanaal te laag.
Met het arriveren van de eerste brugdelen breekt een nieuwe fase aan voor het werk van het verkeersproject. Waar tot nu toe de werkzaamheden vooral langs de Kwinkweerd en aan de noordzijde van het Twentekanaal plaatsvonden, werkt aannemer BAM Infra Nederland steeds meer aan 2 zijden van de brug. De contouren van de oprit van de nieuwe brug zijn al zichtbaar ten oosten van de bouwlocatie.
Om de bouw van de nieuwe brug over het Twentekanaal in Lochem (de Nettelhorsterbrug) goed te kunnen volgen is langs de Goorseweg een veilig uitzichtpunt gemaakt door aannemer BAM. Met een trap naar het verhoogde uitzichtpunt is de bouw van de brug goed te volgen.