Elektrische rijders die hun auto in de Achterhoek of in delen van het Rivierengebied willen opladen, moeten veel meer moeite doen om een beschikbare laadpaal te vinden, dan in andere delen van Gelderland. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de regionale omroepen en de NOS. Landelijke doelstellingen voor publieke laadpalen worden met name op het platteland niet gehaald.

Heb je geen eigen oprit en wil je je elektrische auto opladen, dan kan dat bij een openbare laadpaal. Of ga je als elektrische rijder op bezoek bij familie die geen laadpaal heeft of rij je voor een werkafspraak ergens naartoe zonder laadpaal, dan wil je je auto aan de stekker kunnen leggen op een publieke laadpaal. Dat gaat niet overal in Gelderland gemakkelijk, aldus Omroep Gelderland.

Het uitgangspunt van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is dat een gebied van 500 bij 500 meter met minstens 125 huishoudens minstens één publieke laadpaal moet staan. Waar Arnhem, Nijkerk, Culemborg, Nijmegen en Barneveld zo’n 90 procent van de doelstelling heeft behaald, doen gemeentes in de Achterhoek het een stuk slechter. Ook in Rozendaal en West Maas en Waal zijn minder laadpalen beschikbaar.

© Foto: RTV Ideaal (archief)