Alles wordt duurder, maar de brandstofprijzen gaan juist omlaag. Fijn natuurlijk, maar hoe kan dat? Omroep Gelderland zocht het uit. Sinds 5 december is er een boycot op Russische benzine en sinds 5 februari is ook de import van Russische diesel en kerosine verboden. De verwachting was dat hierdoor de brandstofprijzen flink zouden stijgen, maar het tegendeel is waar.
De leveranciers van olie hadden best wel even de tijd om over te stappen op brandstof uit andere landen. “Deze overgang is beter gegaan dan verwacht en er is hierdoor voldoende voorraad”, vertelt Gerrit Heinen van tankstation Heinen in De Heurne. Ook is de waarde van de euro de laatste tijd gestegen ten opzichte van de dollar. “Dit is gunstig omdat de waarde van benzine en diesel erg afhankelijk is van de prijs van ruwe olie”, vertelt Paul van Selms van United Consumers. “De prijs van deze ruwe olie wordt doorgaans berekend in dollars.
De lage brandstofprijs hebben we voor een groot deel te danken aan de accijnsverlaging op benzine, diesel en LPG die is ingegaan op 1 april 2022. Deze accijnsverlaging werd destijds ingevoerd om mensen tegemoet te komen met de stijgende energieprijzen. Zonder deze verlaging zou je al snel weer rond de 2 euro betalen voor benzine. Deze verlaging geldt tot en met 30 juni van dit jaar. Hierna wordt de accijnsverlaging weer afgebouwd en zal de prijs dus weer stijgen.
© Foto: RTV Ideaal