Al een aantal weken verblijft labrador pup Max overdag op het Metzo College in Doetinchem. Niet noodgedwongen, maar het is een bewuste keuze van de schoolleiding. “Wij merkten dat, als docenten bij wijze van uitzondering een keer hun hond mee naar school brachten, dat onze leerlingen daar bijzonder goed op reageerden. Zo is het idee van een echte schoolhond in feite ontstaan”, vertelt Willem te Kampe, die verantwoordelijk is voor Max en hem elke avond mee naar huis neemt.
In de paar weken dat Max nu op school is ziet Te Kampe al mooie dingen gebeuren. “Een paar dagen geleden zag ik dat een leerling, die niet zo lekker in het vel zat, letterlijk lag te knuffelen met Max en daarna weer met goede moed en vrolijk de klas inging. Dat is het doel dat we met Max hopen te bereiken.” Het ‘geheim’ achter ‘de schoolhond’ is, dat een dier in het algemeen en een lieve zwarte labrador pup als Max in het bijzonder, geen onderscheid maakt tussen leerlingen.
“Ze kunnen tegen hem praten, hij luistert maar zegt niets terug. Dat kan voor leerlingen die het even een beetje moeilijk hebben heel rustgevend werken. Max oordeelt niet, veroordeelt niet en geeft geen mening. Ik denk dat dát de kracht van Max gaat worden binnen de school” aldus te Kampe. De hond heeft nu al veel positieve invloed op de leerlingen. Als Max in de buurt komt, zie je de sfeer in de groep veranderen. Wie niets met Max wil, is daar helemaal vrij in.
Max wordt goed verzorgd en krijgt de nodige trainingen die elk pup kan krijgen. ”Max is nu tien weken oud en heeft als jonge pup zijn rust nodig. Hij heeft een eigen bench bij mij op kantoor en als hij ligt te slapen dan moeten de leerlingen hem met rust laten. Ze staan nu soms in de rij om te wachten tot hij wakker wordt”, vertelt Te Kampe lachend. In een brief aan de leerlingen staat dat Max nog niet vrij mag rondlopen door de school.
Foto Erwin Visser