In een weiland aan de Terborgseweg nabij Zeddam is dinsdag door Defensie gezocht naar de resten van een Duits jachtvliegtuig. In maart 1945 stortte een Focke-Wulf Fw 190 neer, waarvan de vlieger tot op de dag van vandaag vermist is.

Met een bijdrage van de Rijksoverheid kan in de toekomst mogelijk een berging volgen, maar in eerste instantie wordt in kaart gebracht wat er precies in de grond zit. “Dit was gewoon kijken of er nog wat op de locatie lag”, laat majoor Bart Aalberts, stafofficier vliegtuigberging bij Defensie, weten. Met behulp van apparatuur die zes meter diep de grond in kan kijken werd gezocht naar ijzerresten. Er zijn sporen gevonden, maar verder onderzoek moet duidelijk maken hoe kansrijk een eventuele berging is. “Het gaat er om of er significante wrakdelen aanwezig zijn”, schetst Aalberts. “Maar er spelen nog een heleboel andere dingen mee.”

In heel Nederland bevinden zich dertig tot vijftig wrakken in de grond waar de kans groot is dat er stoffelijke resten vindbaar zijn. De documentaire ‘Liever Dood Dan Vermist’ was, na Kamervragen, reden voor de overheid om tot 2030 vijftien miljoen euro beschikbaar te stellen voor het bergen hiervan. Jaarlijks kunnen maximaal drie gecrashte vliegtuigen worden geborgen. Bij de planning speelt naast de ‘significante wrakstukken’ ook mee of er veel nabestaanden zijn van de vlieger, hoe groot de kans op succes is en hoe moeilijk een eventuele berging is. Ook gemeenten kunnen als opdrachtgever hun wens uitspreken.

‘Het boek sluiten’

Majoor Aalberts wijst op eerdere bergingen als gevraagd wordt naar het belang. Zo werd in 2019 in Eefde een Britse Hawker Typhoon MN582 geborgen met daarin het lichaam van de Brit William Hurrell. “Vermiste bemanningsleden hebben ook familie, soms zelfs nog levende kinderen, broers of zussen”, aldus de majoor. “Die vermissing is voor hen nog altijd een open boek, het is heel mooi als je dat uiteindelijk kan sluiten. Dat is de mooie kant van dit werk, dat het soms een puzzel is die gelegd kan worden, waardoor mensen een behoorlijke begrafenis kunnen krijgen.”

Enige locatie in Achterhoek

Volgens Aalberts is het wrak bij Zeddam de enige locatie in de Achterhoek die mogelijk in aanmerking komt voor het project. Wanneer duidelijk is hoe kansrijk de plek aan de Terborgseweg is, is niet bekend. Gemeente Montferland is uiteindelijk verantwoordelijk voor de berging, maar kan daar mogelijk Rijksgeld voor inzetten. “Onderzoek moet dat duidelijk maken, maar dat kost gewoon even tijd”, zegt Aalberts, die er geen termijn aan wil koppelen. “Voorlopig zijn we klaar op deze locatie.”