Inwoners uit de gemeenten Bronckhorst, Lochem en Zutphen willen graag meer lokale producten kopen, zo blijkt uit onderzoek van Moventem. Om mensen over de streep te trekken gaan de drie gemeenten de afzet van lokale producten vergroten. Hierbij werken ze samen met een aantal deskundige partijen, zoals Achterhoek Toerisme, Slow Food Achterhoek en Happyland.

Bijna 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek koopt wel eens lokale producten uit de gemeente of regio. Dat gaat dan vaak om eieren, groente en fruit. Deze lokale producten worden meestal gekocht bij de boerderijwinkel (52 procent), de supermarkt (47 procent) of bij de bakker (49 procent). Als de keuze er is koopt men het liefst in de specialiteitenwinkel, zoals kaas- of delicatessenwinkel.

Argumenten om wel of meer lokaal te kopen zijn een betere beschikbaarheid van lokale producten. Ongeveer de helft van de deelnemers in het onderzoek is geïnteresseerd in meer informatie over lokale producten en producenten. Vooral informatie over productie- en verkooplocaties, nieuws en acties wil men graag ontvangen.

Met ‘De Achterhoekse Productbeleving’ werken deelnemende organisaties samen met lokale ondernemers nieuwe creatieve ideeën uit. Zo wil Achterhoek Toerisme voedselevenementen in de Achterhoek promoten en zo meer bezoekers naar boerderijwinkels trekken. Ook zijn er plannen om winkels, horeca en consumenten meer te verbinden met een digitaal platform en sociale media. De gemeenten ondersteunen dit vanwege het belang voor de leefbaarheid van het platteland en de lokale economie.

© Foto: RTV Ideaal