Foto: REGIO8

Wordt de Betuweroute via de Noordtak – dwars door de Achterhoek – doorgetrokken richting Twente en Duitsland? Als dat het geval zou zijn, splijt de spoorlijn voor goederenvervoer de dorpen in de Achterhoek. “De Noordtak is een spookgedrocht dat boven de Achterhoek hangt”, zegt Paul Wallerbos, raadslid in Oost Gelre tegen REGIO8.

De Tweede Kamer heeft een motie van CDA, VVD en D66 aangenomen om de haalbaarheid van de Noordtak te onderzoeken. Een spoorlijn voor goederenvervoer via Zevenaar langs het tracé van de N18 richting Twente en Duitsland, daar waar de treinwagons nu via de zogenaamde IJssellijn gaan. De keuze voor een eventuele Noordtak is tweeledig; het goederenvervoer neemt gestaag toe én in de Achterhoek hebben veel minder mensen last van de goederentreinen dan langs de huidige IJssellijn via Rheden en Zutphen. Bovendien willen gemeenten, om de woningnood te verkleinen, huizen bouwen langs de spoorlijn. Zodat inwoners dicht bij een station wonen en sneller de trein nemen in plaats van de auto.

Carmen Klein Goldewijk van Heelwegs Belang wijst op het doembeeld voor de leefgemeenschap in Heelweg. “We hebben Heelweg-West en Heelweg-Oost en de spoorlijn komt er tussen te liggen”, zegt Klein Goldewijk. “In Oost hebben we het buurtschapshuis waar het verenigingsleven plaats heeft, zoals de zang, het jeugdhonk en de toneelvereniging. In West staat de basisschool, waar alle kinderen in de omgeving naartoe gaan. De spoorlijn maakt beide kernen niet meer zo goed bereikbaar en dat heeft enorme gevolgen voor de leefbaarheid.”

Wallerbos was acht jaar geleden al betrokken bij het destijds succesvolle protest tegen de Noordtak, die dus in de herkansing gaat. “Tot mijn verbazing las ik in een Twentse krant over de motie in de Tweede Kamer”, zegt de inwoner van Groenlo, die op vragen in de Achterhoekraad geen duidelijk antwoord kreeg. Er zouden geen nieuwe ontwikkelingen zijn en de Regio Achterhoek was tegen de Noordtak.

Foto: REGIO8 (archief)