Wat begon als een hobby is uitgegroeid tot een Instagram-account met bijna drieduizend volgers. Max Wiekens uit Zelhem maakt grafische ontwerpen over voetbalclub De Graafschap en krijgt daarmee aandacht van spelers, publiek en zelfs supporters van andere clubs.
Max was al jarenlang supporter van De Graafschap en heeft ook lang een seizoenkaart samen met zijn familie gehad. Hij bleef gaan totdat het enkele jaren geleden financieel te moeilijk werd voor het gezin om een seizoenkaart te kopen. De Zelhemmer wilde toch iets met zijn liefde voor de club doen en besloot een Instagram-account te starten: “Aangezien ik al enige tijd bezig was met Photoshop, ging ik vanzelf ontwerpen maken over De Graafschap.” De eerste post die hij maakte over de voetbalclub kreeg niet veel aandacht (42 likes), maar zijn tweede post werd al meer gezien (bijna honderd likes). Inmiddels heeft het account Graaficss gemiddeld ruim vijfhonderd likes per post en dit aantal blijft groeien. Max heeft door dit succes ook een eigen bedrijf gestart genaamd ‘MW visuals’. Hierop maakt hij meerdere ontwerpen voor klanten.
De bom qua publieke aandacht barstte na een post met de beeltenis van Ralf Seuntjens na een gelijkspel tegen Almere City (0-0): “Ineens zag ik dat Ralf Seuntjens en Leeroy Owusu (voormalig De Graafschap-speler, red.) mijn design liketen en deelden”, zegt de 24-jarige Max enthousiast. Sindsdien heeft hij vele ontwerpen gemaakt, van Alexander Büttner en Danzell Gravenberch op de brommer tot zelfs een mini film tijdens de playoffs. Ook de voetbalclub zelf heeft inmiddels contact met de Zelhemse ontwerper. “Ik heb wel meerdere malen gesprekken gehad met De Graafschap”, zegt Max, die niet wil ingaan op een eventuele samenwerking. “Maar geloof mij, er komen nog leuke dingen aan.”
Op de vraag hoe Max de thema’s kiest voor zijn ontwerpen, heeft hij geen eenduidig antwoord: “Het klinkt misschien heel stom, maar vaak komt het gewoon random aanwaaien. Bijvoorbeeld als ik een vette film heb gezien of iets wat ik op straat tegen ben gekomen. Soms vraag ik het in mijn verhalen aan het publiek op Instagram. Dan vraag ik wat zij willen zien.” Max zegt dat hij wel altijd probeert om een bepaalde verhaallijn in zijn designs te maken: “Ook als het wat slechter gaat met de club, zoals nu…”
De Graafschap staat momenteel op een historisch slechte negentiende plaats in de eerste divisie. Het thuispubliek wacht al twaalf wedstrijden op overwinning op de eigen Vijverberg. Het is voor Max inspiratie voor zijn volgende ontwerp. Deze komt online in aanloop naar het duel met Jong AZ van vrijdagavond. De grafisch ontwerper heeft dit keer een ontwerp gemaakt over de vloek die lijkt te rusten op spelen op De Vijverberg, met als thema ‘the mummy’.
Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met streekomroep REGIO8
Foto: Graaficss