In opdracht van de Provincie Gelderland zijn de gevolgen van de komst van de sneltrein tussen Doetinchem en Arnhem, de RegioExpres, onderzocht. De uitkomsten zijn samengevoegd in een milieueffectrapport dat samen met het inpassingsplan vanaf donderdag 21 december zes weken lang voor iedereen te zien is.

Er is onderzoek gedaan naar de stikstofuitstoot van de nieuwe sneltrein en het effect van de verbinding op Natura2000-gebieden. Uit het onderzoek is gebleken dat er tijdens de bouw meer stikstof kan vrijkomen, ook zorgt de RegioExpres voor meer stikstof uitstoot. “Deze uitstoot kan verminderen door gebruik te maken van een andere brandstof, HVO”, aldus de provincie. Die brandstof bestaat uit reststoffen van frituurvet en dierlijke vetten. “Een andere mogelijkheid is het aankopen van bedrijven die stikstofuitstoot veroorzaken. Als deze stoppen kan deze ruimte voor de RegioExpres worden benut.” Over welke bedrijven het gaat is niet bekend.

Ook is er onderzoek gedaan naar de veranderende trillingen van het spoor. Doordat de sneltrein een hogere snelheid heeft, neemt het aantal mensen dat hinder kan ervaren toe, de hinder blijft echter wel binnen de normen. Om ervoor te zorgen dat er minder mensen last van krijgen komt er een ondergronds trillingenscherm in Didam. Het onderzoek naar geluidsoverlast is positief uitgevallen, om de overlast die er komt tegen te gaan worden er raildempers geplaatst.

Om de komst van het dubbele spoor te realiseren, moeten er onder meer honderd bomen worden gekapt. Ter compensatie wordt er nieuw groen aangeplant. Ook moet ProRail, de spoorbeheerder, grond kopen van landeigenaren om de rails te kunnen plaatsen. De gesprekken hierover zijn in gang gezet. “Bij de aankoop van grond streeft de overheid er altijd naar dit te doen in goede overeenstemming met de eigenaar”, aldus de provincie. “Als dit helemaal niet lukt, dan is onteigening een mogelijkheid. Uiteindelijk heeft de rechter daarover het laatste woord.”

Naast de onderzoeken is er ook met belanghebbenden gesproken over de komst van de sneltrein in de Achterhoek. “De afgelopen periode hebben we inwoners, bedrijven én gemeenten zo goed mogelijk bij de voorbereidingen betrokken. Nu gaan we echt richting realisatie van deze belangrijke verbetering van de bereikbaarheid van het platteland en de stad”, aldus gedeputeerde Klaas Ruitenberg. Tijdens de zienswijzeperiode komt er ook nog een inloopavond voor geïnteresseerden in Wehl.

Wanneer de zienswijzeperiode voorbij is worden alle reacties en vragen gebundeld en beantwoord. Als dit is afgerond moet het definitieve inpassingsplan vastgesteld worden door de Provinciale Staten. De RegioExpres wordt volgens de provincie niet voor 2027 onderdeel van de dienstregeling.

Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met streekomroep REGIO8

© Foto: REGIO8